fbpx

Ce să faci când nu poți dormi din cauza grijilor?

Dacă aveți probleme să adormiți sau să dormiți în timpul nopții, dacă vă treziți prea devreme sau aveți greutăți să vă treziți dimineața, sau dacă sunteți prea obosiți în timpul zilei, este posibil să aveți una dintre următoarele probleme care se leagă de somn.

  • Un stres semnificativ în viață (pierderea sau schimbarea locului de muncă, decesul unei persoane dragi, divorț, mutare…)
  • Boală
  • Disconfort emoțional sau fizic
  • Factorii de mediu precum zgomotul, lumina sau temperaturile extreme (calde sau reci) care interferează cu somnul
  • Unele medicamente (de exemplu cele utilizate pentru tratarea răcelilor , alergiilor , depresiei , tensiunii arteriale mari , astmului ) ce pot interfera cu somnul
  • Interferențe în programul normal de somn ( schimbare orarului de muncă, de zi la noapte, de exemplu)

Când depresia și anxietatea, stresul cronic sau durerile și disconfortul fizic sunt prezente timp îndelungat insomnia devine și ea cronică.

Insomnia poate deveni un ciclu vicios care se perpetuează singur.

Când  creierul nu vrea să închidă butonul de stres, cu cât îți faci mai multe griji, cu atât dormi mai puțin – și cu cât dormi mai puțin, cu atât îți faci mai multe griji și se întâmplă că  disperarea după somn să scadă vertiginos șansele de a adormi.

Cum ai putea adormi liniștit când grijile nu-ți dau pace, te macina  anxietatea că n-o să poți să dormi sau că ai atâtea griji pe cap?

Ca să dormi necesită sa fi intr-o stare de calm și, să renunți la gândurile care te macină , eventual când pui capul pe pernă , să ai o gandire pozitivă  cu planuri și speranțe pentru viitor. 

Exercițiu

Când o persoană se simte anxioasă, sistemul nervos simpatic activează o reacție în organismul de tipul luptă sau fugi și individul ajunge ca noaptea în pat să urmarească disperat  ceasul, în timp ce mintea ii este  străbătută de un milioan de gânduri.

Poți recurge la un truc simplu și de folos.

În primul rând nu te sui în pat până nu simți că ești obosit pentru că nu o să funcționeze. Dacă te vei băga în pat cu intenția  doar   să recuperezi ce ai pierdut din orele de somn cu o seară inainte n-o să faci decât să te chinuiesti niște ore în plus până adormi.

Și ca un exercițiu pe care îți sugerez că poți să-l faci, ar fi să descarci din cap înainte de culcare din gândurile apăsătoare despre care știi sigur că nu îți dau pace.

Înainte cu 5 minute să te sui în pat, folosește o bucată de hârtie pe care să poți scrie toate gândurile tale. Îți recomand  să îti creezi 2 rubrici: în prima să scrii absolut toate gândurile care te macină, care îti trec prin minte și pe care cu intenție le vei lăsa pe hârtie pe perioada somnului ca să te lase să dormi și, altă rubrică cu cele pe care le poți însemna ca fiind prioritare și posibil de rezolvat doar într-o singură zi, alese din cele multe. Și acum lasă tot cu intenție pentru a doua zi de dimineața să le treci în revistă doar pe cele însemnate să le stabilești prioritatea.  A 2-a zi dimineață fără să te întorci la cele lăsate de cu seară pe hârtie poți alege din rubrica celor alese de tine doar ce este foarte important și grabnic de rezolvat de care să te ocupi în timpul zilei și, restul lasă totul pe hârtie pentru că nu mai ai nevoie urgentă de ele.

Dacă ți se pare complicat, te aștept să facem împreună acest exercițiu și multe altele care să îți dea curaj că poți reuși să gestionezi singur și grijile și timpul în așa fel încât să scapi de povara îndoielilor și nesiguranței dare nu te lasă să dormi.

PREDA VIOLETA
Cabinet Psihoterapie București
0770.421.332

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Sună pentru programare!