fbpx

De ce avem nevoie de somn?

Scopul somnului

Este cunoscut că fiecare specie de animal doarme într-o anumită formă.

Somnul servește mai multor scopuri esențiale pentru creier și corp, dar primul scop al somnului este restaurarea.

În fiecare zi, creierul acumulează deșeuri metabolice pe măsură ce se desfășoară activitățile neuronale normale. În timp ce acest lucru este complet normal, acumularea prea mare a acestor deșeuri a fost legată de tulburările neurologice (așa cum ar fi boala Alzheimer).

Cercetări recente au sugerat că somnul joacă un rol crucial în curățarea creierului în fiecare seară. În timp ce aceste toxine  pot fi spălate în timpul orelor de veghe, cercetătorii au descoperit că procesul în timpul somnului este cu două ori mai rapid decât în timpul orelor de veghe.

Creierul are diferite stări funcționale când doarme și când este treaz.

De fapt, natura restauratoare a somnului pare a fi rezultatul “clearance-ului” (curățare) activ al subproduselor de activitate neuronală care se acumulează în timpul trezirii. Mai mult, cercetătorii au descoperit că în timpul somnului, celulele creierului se reduc în dimensiuni, permițând eliminarea mai eficientă a deșeurilor.

Sistemul  de eliminare a deșeurilor creierului este unic si se produce doar in creierul viu. Sistemul responsabil de eliminarea deșeurilor celulare în restul corpului este sistemul limfatic, dar acesta nu se extinde la creier. Acest lucru se datorează faptului că in creier se menține propriul „ecosistem” închis și este protejat de un complex de porți (gateway) moleculare – numit barieră sânge-creier – care controlează strâns ceea ce intră și iese din creier.

Folosind tehnici imagistice, cercetătorii au putut observa ca există un sistem de instalații pentru vasele de sânge ale creierului care pompează lichidul spinal cerebral (LCR) prin țesutul creierului, spălând deșeurile înspre sistemul circulator unde în cele din urmă își face drum spre sistemul general de circulație a sângelui și, în final, în ficat.

Lichidul cefalorahidian (LCR) este un fluid clar, incolor, care derivă din plasma sanguină și care se găsește în creier și în măduva spinării și care are o funcție vitală în autoreglarea cerebrală a fluxului sanguin cerebral. LCR ocupă spațiul din jurul și în interiorul creierului și a măduvei spinării.

O altă constatare uluitoare a fost că celulele din creier „se micșorează” cu 60 la sută în timpul somnului. Această contracție creează mai mult spațiu între celule și permite lichidului cefalo-rahidian să se spele mai liber prin țesutul creierului. În schimb, când se trezesc celulele creierului sunt mai strânse între ele, restricționând fluxul de LCR.

Ciclul somn-veghe este un fenomen neurobiologic care prezintă intervale de activitate alternând cu odihnă, un proces complex care se reglează cu o periodicitate apropiată de ciclu în 24 de ore.

El a fost asociat cu caracteristicile aberante apărute și cunoscute sub numele de tulburări ale somnului.

Cât de mult ai nevoie de somn?

În primul rând, datoria de somn este o problemă cumulativă. În spusele cercetătorilor, datoria de somn „are un cost neurobiologic care se acumulează în timp” si acesta este scăderea performanței. Conform unei game largi de studii, punctul de basculare este de obicei în jurul valorii de 7 sau 7,5 ore. În general, experții sunt de acord că 95% dintre adulți trebuie să doarmă între 7 și 9 ore în fiecare noapte pentru a funcționa optim. Majoritatea adulților ar trebui să țintească opt ore pe noapte. Copiii, adolescenții și adulții în vârstă au, de obicei, nevoie și mai mult.

Somnul suplimentar poate remedia unele dintre efectele negative ale mai multor nopți rele de somn. Noile cercetări au descoperit că prinderea somnului în weekend-uri a dus la somnolență în timpul zilei.  

Ce înseamnă exact asta? Dacă nu dormi suficient în timpul săptămânii, nu poți depinde de somnul făcut întâmplator în weekend pentru a-ți restabili memoria și atenția.

Singura modalitate de a menține nivelul ridicat al acestor măsuri de performanță este să vă asigurați că veți dormi adecvat în fiecare seară.

PREDA VIOLETA
Cabinet Psihoterapie București
0770.421.332

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Sună pentru programare!